Under workshopens gång fick vi träna på sångteknik eftersom barn sjunger i höga toner. Det innefattade att vi fick känna hur de olika muskelgrupperna i magen arbetade när vi sjöng. Detta kopplades ihop med att vi fick gå på olika sätt, massera varandra och skapa en takt med instrument för att sedan sjunga till det. En annan del i workshopen var att vi fick röra oss till musiken som spelades.
Även fast workshopen var anpassad till oss och inte till barn fick jag en ny syn på vad musik kan vara i förskolan. Det handlar istället som att känna musiken, röra sig till den och skapa den. Det är någonting som kan användas i förskolans verksamhet. Jag kände att workshopen var givande och detta är ett sätt jag vill arbeta på i förskolan. Jag vill som pedagog kunna visa barnen att musik är mer än att bara sjunga. Alla människor är heller inte musikaliska och för att jobba med musik i förskolan behöver vi heller inte vara det. Claes Ericsson och Monica Lindgren skriver i Musikvetenskap för förskolan att barnen inte alltid behöver pedagogen som förebild utan snarare någon att se sig jämlik med. Detta i sin tur resulterar i att barnen får mer självförtroende. Jag tycker att det är viktigt att visa sina svagheter i förskolans verksamhet också. Där får jag också en möjlighet att lära mig tillsammans med barnen, och barnen i sin tur kan också känna att de kan lära oss pedagoger någonting vi inte kunnat innan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar