Det här är vad som skapades på Borås Museum
Efter att hon berättat om olika lapptekniker fick vi välja fritt vad vi ville skapa av tyg. Några gjorde ett litet lapptäcke, några gjorde en väska av sina egenskapade bilder på tyg och några skapade ett memory i tyg. Jag och Sofia valde att arbeta tillsammans och att göra ett memory.
På tjocka pappersbitar valde vi att klippa ut tyg i olika färger i olika former och bokstäver.
På baksidan limmade vi fast små "toffsar" som man kan lyfta upp kortet med.
Jag tyckte att det var bra att vi fick arbeta praktiskt under museibesöket. Jag personligen har inte mycket erfarenhet av att arbeta med textil och behöver därför få mer kunskap om det för att kunna hjälpa barnen att utveckla ett intresse för det. Att skapa egna lapptäcken och eget memory är någonting som barn faktiskt själva kan göra med hjälp av en pedagog. Jag tyckte att besöket var givande och gav mig själv idéer hur man kan arbeta med textil i förskolan. Detta är också kopplat till det vi tidigare gjort i kursen under workshops i textil. Jag tror att barnen har lätt för att tycka det är roligt med textil om det finns utrymme för deras fantasi. Genom att de själva får skapa memory i något annat material än endast papper kan de kanske, som vi, hitta nyare sätt att skapa ett memory på. Läroplanen för förskolan tar upp att varje barn ska utveckla sin förmåga att skapa i olika uttrycksformer samt som de också ska utveckla en nyfikenhet för att lära. Genom att vi i verksamheten arbetar med olika material som i detta fall handlar om textil får barnen en bredare kunskap om olika material och kan därför också lära sig att skapa utifrån vad det finns för material tillgängligt. De blir utmanade av att få prova på olika sätt att skapa på och genom att ta fram textil och låta dem få skapa utan allt för många riktlinjer finns det också en möjlighet att de också blir nyfikna på vad som händer om man ritar på textil eller hur det ska gå till att skapa ett lapptäcke. Det krävs absolut, som i allting annat ett engagemang från pedagogerna för att barnen ska bli nyfikna och hitta ett intresse för det. Just när det gäller skapande av lapptäcke med barn betonar också Susanne Björkdahl Ordell och Gerd Eldholm i Lär genom textil : en handbok i att använda textil som pedagogiskt redskap för barns lärande att skapandet av lapptäcke är mycket träning i problemlösning eftersom det är en viss teknik att följa där barnen också får räkna sina kvadrater i tyg för att sedan lägga ut dem. Lapptäcket kan sedan användas i förskolans verksamhet vilket jag tror att barnen skulle tycka var roligt då de vet att de faktiskt skapat det själva.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar