fredag 21 mars 2014

Matematik i utomhusmiljöer.

Vi har haft en föreläsning om matematik i utomhusmiljöer med Carina Mattsson från Ängsgårdens förskola i Timmele. Carina Mattsson har tidigare startat ett projekt på Ängsgårdens förskola där de gjorde om utegården så att den blev mer matematikvänlig. På förskolan är de också fortbildade inom matematik vilket gör att de i vardagen naturligt använder sig av matematik.

Dessa tre nedanstående bilder visar hur man i förskolan kan arbeta med ett demokratiskt förhållningssätt.




Här visade Carina Mattsson hur det i vardagen kan gå till när man arbetar med demokrati. Läroplanen för förskolan 98 (reviderad 2010) tar upp att förskolan ska stimulera barns utvecklande i demokrati. De ska som i detta exempel få möjlighet att delta i olika sätt att fatta beslut på. Carina Mattson gav oss här ett exempel där hon gav oss (barn) tre olika förslag på vart vi kunde gå till under vår utevistelse. Därefter fick varje barn rösta på vart d ville gå med hjälp av färgade kulor. När röstningen sedan var klar trädde hon sedan på dessa kulor på ett snöre. Barnen fick då titta på vilka kulor det var mest av. Sedan knöt hon ihop snöret så att det blev en cirkel. Hon hade då skapat ett cirkeldiagram. Detta för barnen är ett konkret rätt att arbeta med demokrati på. Här kommer också andra repar i matematiken in så som att räkna vilka kulor det är mest av, samt att diagram skapas. 

Någonting annat bra hon visade var saker att ta med sig så fort vi går ut med barnen.

Dessa saker var exempelvis ståltråd och saxar. Detta var för att barnen hela tiden gör upptäckter och för att de ska kunna utforska fullt ut är det också viktigt att ha med sig verktyg för att fullt ut kunna utforska vad naturen har att erbjuda. De kanske vill göra en leksak av naturmaterial och då är material som ståltråd och saxar bra att ha.


Carina Mattsson visade också hur de i förskolan kunde arbeta med tid. Här visade hon ett exempel där hon istället för siffror på klockan, satt in bilder på de dagliga rutinerna.

Dessa bilder visade när det till exempel var tid för lunch och utevistelse. På detta sätt får barnen ett större sammanhang i vad tid innebär. 

Detta är ett sätt jag vill arbeta på när det gäller matematik. Här fick vi konkreta bevis på att ett kontinuerligt arbete med matematik också gör barnen intresserade och engagerade i matematikens värld. Om barnen får en bra syn på matematik när de är såpass unga kommer de också längre fram ha en större chans att tycka att det är roligt. Problemet med matematik är många gånger att elever i skolan tycker att det är tråkigt och det är någonting vi i förskolan kan påverka genom att ge en bra syn på det. Detta kräver också ett stort engagemang av oss pedagoger. Det gäller att vi ser matematiken i vardagen så att barnen får en positiv erfarenhet av matematiken som de sedan kan ta med sig upp till skolan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar